Zakończył się projekt „Widzę i opisuję”, w którym brała udział parzęczewska młodzież. Realizowało go stowarzyszenie Pamięć-Tożsamość-Rozwój we współpracy z Forum Inicjatyw Twórczych, w ramach programu Koalicje Kultury. Ostatnim etapem projektu były wyjazdy na Uniwersytet Łódzki. Gimnazjaliści brali udział w wykładach i zajęciach konwersatoryjnych ze studentami. Poniżej fragment artykułu, który napisała Weronika Czwońda – uczestniczka projektu.
Największą atrakcją, na którą wszyscy czekaliśmy, był wyjazd na Uniwersytet Łódzki. Każdy z nas był podekscytowany zarówno widokiem samej uczelni, życiem studenckim, czyli w jaki sposób uczniowie uniwersytetu spędzają czas wolny, jak i lekcjami, które na pewno różniły się od tych w gimnazjum czy szkole podstawowej. Pierwszą naszą „lekcją” był wykład o etyce dziennikarskiej. Słuchaliśmy o reportażu pisanym metodą wcieleniową – o pozytywach i negatywach takiej akcji, czy o tym, jakie znaczenie miała dla dziennikarzy i wszystkich mediów, wprowadzona po drugiej wojnie światowej cenzura. Przedstawione zostały także sylwetki kilku znanych dziennikarzy. Do tej pory nie miałam pojęcia, jak ważną rolę odgrywa dziennikarstwo – czy to prasowe, czy jakiekolwiek inne, w informowaniu świata oraz jaki ma wkład w jego bezpieczeństwo. Innymi zajęciami, które nam się podobały były te, dotyczące dykcji i emisji głosu. Uczyliśmy się, jak akcentować słowa, by mówić poprawnie oraz jak kontrolować swój oddech, co jest szczególnie ważne w pracy dziennikarza. Zajęcia prowadził aktor Teatru Jaracza w Łodzi – Stanisław Kwaśniak.
Słuchając wypowiedzi moich koleżanek z warsztatów zauważyłam, że głosy, co do tego którą formę zajęć wolały: wykład czy konwersatorium, nie są jednomyślne. Zwolennicy wykładów, pytani, dlaczego bardziej im się podobały, odpowiadali mi ze śmiechem, że na wykładach nie musieli się tak angażować, jak na zajęciach w grupach. Niezależnie od tych opinii, na zajęciach byliśmy aktywni, niektórzy wykładowcy angażowali nas prawie w tym samym stopniu, co studentów. Na przykład podczas ćwiczeń z gatunków telewizyjnych, prowadząca je Pani Doktor, poprosiła żebyśmy napisali dwa teksty: publicystyczny i informacyjny na temat wspólnych zajęć. Takie samo zadanie dostali studenci. Oto fragment tekstu jednej ze studentek – Aleksandry Makowskiej:
13 października na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego zagościli gimnazjaliści z Parzęczewa. W ramach programu „Koalicje kultury” uczestniczyli w zajęciach dotyczących gatunków telewizyjnych, prowadzonych przez dr Agnieszkę Barczyk-Sitkowską. (…) Uczniowie uczestniczyli w zajęciach wraz ze studentami drugiego roku dziennikarstwa. (…) Celem wizyty gimnazjalistów było przybliżenie im tego, jak wygląda nauka na studiach oraz zachęcenie do wybrania w przyszłości zawodu dziennikarza. Tytuł cytowanego artykułu brzmiał: „Przyszli studenci”. Chcielibyśmy, żeby okazał się proroczy.