Ortografia – koszmar z dzieciństwa, wiedza tajemna, której nie da się okiełznać, pułapki czyhające na każdym kroku. Zasady polskiej pisowni potrafią być zaskakujące, a wielość wyjątków nie do ogarnięcia. 20 września w sali widowiskowej Forum Inicjatyw Twórczych 26 śmiałków zmierzyło się z zasadami pisowni polskiej.
Forum Inicjatyw Twórczych i Dom Literatury w Łodzi zorganizowali Dyktando Tuwimowskie dofinansowane ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Ojczysty – dodaj do ulubionych 2019. Autorem tekstu dyktanda był dr Grzegorz Rudziński – od marca 2007 jest adiunktem: najpierw w Zakładzie Glottodydaktyki Polonistycznej, a obecnie w Katedrze Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej. Uczył polszczyzny studentów z ponad 40 krajów świata. Albumy z jego tekstami, popularyzujące wiedzę o Polsce, zostały przetłumaczone na rosyjski, niemiecki, angielski, francuski, włoski, węgierski, szwedzki i hiszpański. Został odznaczony Złotą Odznaką Uniwersytetu Łódzkiego.
Do piątkowego dyktanda przystąpili ludzie w różnym wieku. Musieli wykazać się znajomością ortografii, ale też znać zasady stosowania dużych liter i znaków interpunkcyjnych. Lepiej z zadaniem poradziły sobie panie. Jury wskazało dwie laureatki I miejsca – Dobrosławę Pawlak, i Annę Górę, dwie laureatki II miejsca – Agnieszkę Zimon i Danutę Trzcińską oraz jedną laureatkę III miejsca – Marietę Kaźmierczak. Wszyscy zwycięzcy otrzymali nagrody pieniężne i książkowe.
Po zmaganiach z językiem polskim przyszedł czas na część artystyczną. Na scenie zobaczyliśmy absolwentów bydgoskiej i łódzkiej Akademii Muzycznej: Annę Szoszkiewicz (sopran), Piotra Majewskiego (skrzypce) i Artura Pyciarza (gitara). To wspaniałe trio zaprezentowało pieśni Stanisława Moniuszki w koncercie: „Moniuszko klasycznie i nie tylko”. Artyści wykonali najpopularniejsze pieśni kompozytora, wybrane ze „Śpiewnika Domowego”. Mogliśmy usłyszeć m.in. „Prząśniczkę”, „Pieśń wieczorną”, „Kochać”, „Zosię”, „Triolet”, „Dwa krakowiaki” do słów największych polskich poetów: Adama Mickiewicza, Józefa Ignacego Kraszewskiego, Jana Czeczota, Stanisława Jachowicza. Pieśni wykonane zostały w dwóch stylistykach – klasycznej i lżejszej – w rytmie samby, bossanovy i walca.
Dominika Patyk